Kormányzási szög , kormányzár beállítási segédlet

2013.05.17 11:23


Kormány beállítási tanácsok:

Kormány kalauz szimulátorozáshoz:


Tippek, trükkök, turpisságok:


Andrist ez a resz erdekli majd a legjobban:

Steeringlock / Kormányzási szög, vagy Kormányzár:
A kerék maximális elfordulását jelenti teljesen kicsavart kormány esetén. És itt érkeztünk el végre a már említett összefüggéshez a maximális kormányelfordulás (degress of rotation) és a maximális kerékelfordulás (steering lock) beállításai között, amely alapjaiban határozza meg az autónk irányítását. Ezen beállítások arányával dől el ugyanis, hogy egységnyi kormány-elfordításra mekkora mértékben forduljon el a kerék. Példa: ha magas kormány-elfordulás mellé alacsony kerék-elfordulást állítunk, akkor tekergethetjük mi lóhalálában a kormányt bármelyik irányba, az autó orra alig fog csak megmoccanni, míg fordított esetben a legkisebb mozdulatra is könnyen szembe találhatjuk magunkat a forgalommal.

Az ideális arány, ha a maximális kormány-elfordulás értékét elosztjuk a maximális kerék-elfordulás mértékével, akkor 20-24 közötti értéket kapunk. Erre példa: 720 / 34,5 = 20,9 vagy 270 / 13 = 20,8. A most bemutatott mindkét esetben a kocsink kereke ugyan akkorát fog fordulni azonos kormány-elfordítás következtében, a különbség csupán az, hogy a második esetben jóval kevesebb a maximális elfordulás lehetősége, mivel a kormányunk csak 270 fokot képes forogni. Azonban egészen ezen határ eléréséig nincs különbség vezetés közben a 720 és a 270 fokos beállítás között az imént megadott kormányszögek használata esetén és utána is csak annyi, hogy még tovább lehet forgatni. (megjegyzem, éles versenyen nagyon kevés az olyan szituáció, ahol ne lenne a 270° is bőven elég).

Tehát még egyszer, hogy biztosan egyértelmű legyek: ha a kormány elfordulását fixen hagyjuk (pl.: 240 fokon) és közben elkezdjük növelni a steering lock értéket mondjuk 13 fokról 15-re, akkor a kocsink kereke maximálisan egyre többet lesz képes elfordulni, de mivel eközben a kormányunk fordulási spektruma nem változik, így azonos mértékű kormányelfordításra a steering lock-ot növelve fokozatosan egyre nagyobb kerékelfordulás fog jutni és egyre kisebbeket kell majd kormányoznunk a kanyarok bevételéhez, ami nem feltétlenül jó, mert a precizitás rovására mehet.

A kezdők gyakran elkövetik azt a hibát, hogy túl "idegesre" állítják a kormányzásukat, 240 fokos elforduláshoz olyan 15 fok körül steering lock-ot állítanak, és ezáltal nagyon apró mozdulatokkal vezetnek csak. Ennek is meg lehet ugyan a maga előnye, de nem véletlenül tekergetik ennél jóval többet azt a volánt akár még a F1-ben is, a nagyobb áttétellel pontosabban lehet irányítani az autót.

Ez az arányszám azonban csupán egy ajánlás, mely nagyban függ a stílusunktól, a kormányunk átmérőjétől és az éppen vezetni kívánt jármű sajátosságaitól is. Nyilván egy gokart elterelgetéséhez jóval harapósabb kormányzást illik állítani, mint egy rally-autóhoz. Érdemes ilyenkor megnézegetni az adott versenygépről pár onboard felvételt, hogy megnézzük, hogy forgatgatják a kormányukat a nagyok.

Itt a Car Setup képernyőn ezen kívül még rengeteg beállítási lehetőséggel találhatjuk szembe magunkat, azonban a Setupolás mélyebb rejtelmeiben most nem kívánok ezen írás keret között belemenni. Minderről az interneten találhattok nagyon komoly, sok-sok oldalas leírásokat, ráadásul igazán hozzáértő személyek tollából.


Készíts ingyenes honlapot Webnode